Jak na pánevní dno v těhotenství, při porodu a v šestinedělí

Během těhotenství a porodu je na pánevní dno vyvíjen obrovský tlak. Pánevní dno nese váhu nejen rostoucího dítěte, ale také zvětšující se dělohy, placenty a celého těla těhotné ženy. Během porodu se pak dítě tlačí přes svaly pánevního dna, které se kvůli tomu extrémně natahují. Někdy může dojít i k jejich poranění. Není proto žádným překvapením, že těhotenství a porod jsou považovány za hlavní rizikové faktory vzniku močové inkontinence.

Proto vám prozradím, co jsem dělala k udržení kondice mého pánevního dna já.

 

Jestliže je vaše těhotenství bez komplikací, doporučuji následující:

  • Cvičit izolovaně svaly pánevního dna (stáhnout, vtáhnout, povolit). Důležité je trénovat výdrž i rychlé kontrakce. Cvičte několikrát během dne. Při čistění zubů, během vaření, u sledování televize, před usnutím…
  • Jestliže se cítíte dobře, hýbejte se. Vhodná je chůze, plavání, těhotenská jóga nebo speciální cvičení pro těhotné.
  • Milujte se, zažívejte orgasmus. Pánevní dno se tím prokrvuje a užijete si příval hormonů zlepšujících náladu.
  • Odpočívejte a užívejte si jedinečný čas s vaším miminkem.

 

Příprava k porodu – zaměření na prevenci nástřihu hráze:

  • Cvičení s Aniballem, speciálním balónkem, který pomáhá uvolnit svaly pánevního dna, a lépe díky němu pochopíte, jak máte při porodu tlačit.
  • Masáž hráze.
  • Pití maliníkového čaje, pojídaní lněného semínka a datlí. Tyto potraviny by měly tělo změkčit, pročistit a uvolnit a tím pádem napomoci k hladkému průběhu porodu.

Se všemi technikami je vhodné začít nejpozději ve 36 týdnu těhotenství.

 

V šestinedělí:

  • Cvičit izolovaně svaly pánevního dna (stáhnout, vtáhnout, povolit). Důležité je trénovat výdrž i rychlé kontrakce. A to co nejdřív a několikrát za den. Ideální je, spojit si cvičení pánevního dna s nějakou pravidelnou činností, např. s kojením.
  • Odpočívat. Svaly potřebují regeneraci a ta bez odpočinku nenastane.
  • Šetřit se. Už tak musíte zvedat několikrát za den své dítě. Proto cokoliv dalšího nezvedejte. Požádejte o pomoc své blízké. Každé zvednutí těžšího předmětu totiž vyvíjí tlak na vaše těhotenstvím a porodem oslabené pánevní dno a tím se jen zvyšuje riziko nežádoucích obtíží!
  • Ke konci šestinedělí zkuste začít s jednoduchými, ne silovými, cviky a s prováděním aerobního cvičení (svižná chůze, jízda na kolečkových bruslích, plavání).

Jedině pohyb je cesta, jak své pánevní dno udržet v kondici a jak jej po porodu dostat zpět do akce. Péče o dítě a starost o domácnost nás mnohdy vyčerpává a donutit se ke cvičení je nadlidský výkon. Ale bez kondice chybí energie, bez energie chybí nálada a bez nálady… Bez nálady je všechno na prd :-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *